Tabletkoulun blogi

Haastattelimme viime vuoden Educassa Tabletkoulun käyttäjiä, niin opiskelijoita kuin opettajiakin, ja kysyimme heidän kokemuksistaan. Ensimmäisessä videossa käydään läpi Tabletkoulun käyttöä yleisesti.

Haastattelusarjamme Tabletkoulun tiimiläisistä jatkuu, ja tällä kertaa esittelyssä on Miikka Salavuo. Samaan tapaan kuin muut aikaisemmin, myös hän pääsi vastaamaan muutamaan kysymykseen itsestään, omasta taustastaan ja tietenkin työstään.

Oskari Lehtonen oli ideoinut Tabletkoulua ja meidän yhteisen ystävän kautta sitten pyysi minut mukaan. Hän tarvitsi pedagogiikkaa ja koulumaailmaa paremmin tuntevaa ihmistä tähän mukaan. Tulin aluksi vain konsultoimaan, mutta jo ihan muutamassa viikossa olin sitten kyynärpäitä myöten mukana ja edelleen tässä touhutaan täydellä teholla. Tabletkoulu onkin minulle paljon enemmän kuin työ.

Tämän kertainen blogikirjoittajamme on Jani Ruohomeri, joka toimii luokanopettajana Kaarinan Piispanlähteen koulussa.

"Tabletkoulun materiaalien ja oppilaita aktivoivien toimintojen käyttö osana opetusta on synnyttänyt minussa kipinän vanhojen toimintatapojen kyseenalaistamiseen ja halun toteuttaa uudenlaista avoimempaa, raikkaampaa ja osallistavampaa tapaa ohjata oppilaitani."

Haastattelusarjamme Tabletkoulun tiimiläisistä jatkuu, ja tällä kertaa esittelyssä on unelma-ammatissaan oleva kustannusjohtaja, Mari. Samaan tapaan kuin muut aikaisemmin, myös hän pääsi vastaamaan muutamaan kysymykseen itsestään, omasta taustastaan ja tietenkin työstään.

Aloitin työni Tabletkoulun kustannusjohtajana puolitoista vuotta sitten. Olin ehtinyt tutustua Tabletkouluun kilpailijan näkökulmasta ja vakuutuin, että tämä on tulevaisuuden ratkaisu, josta tulee standardi markkinoilla. Voi sanoa, että se oli rakkautta ensisilmäyksellä.

Haastattelusarjamme Tabletkoulun tiimiläisistä jatkuu pienen kesätauon jälkeen. Tällä kertaa esittelyssä on visuaalinen velhomme, Sampsa Rydman. Samaan tapaan kuin Tuukka ja Sanna aikaisemmin, myös hän pääsi vastaamaan muutamaan kysymykseen itsestään, omasta taustastaan ja tietenkin työstään.

"Varsinaiselta koulutukseltani olen klassillinen arkeologi, mutta olen opiskellut myös uskontotiedettä, folkloristiikkaa, historiaa ja 3d-visualisointia. Ennen Tabletkoulua tein sivutoimisesti nettisivuja, grafiikkaa ja karttoja viidentoista vuoden ajan. Luennoin historiasta mm. Espoon museolla ja olen toiminut antiikin ajan oppaana Roomassa. Monialaisuudesta on ollut paljon hyötyä Tabletkoulussa työskennellessä."

Tämän kertainen blogikirjoittajamme on Minna Taatila, joka toimii luokanopettajana sekä Tabletkoulun matematiikan 3.-6.lk oppimateriaalien kirjailijana. Minna lähti oppilaittensa kanssa keväällä mukaan Tabletkoulun ja Bomberbotin järjestämään ohjelmoinnin opetuksen pilottihankkeeseen. Minna kertoo olevansa innostunut koodauksesta ja järjestäneensä oppilaidensa lisäksi myös koulunsa opettajille koodauskoulutusta Bomberbotin avulla. Lue Minnan oppimisen iloa pursuava kirjoitus ja saatat huomata, ettei koodaus olekaan niin vaikeaa - saati vakavaa.

 

"Puolentoista tunnin kuluttua paikalta poistui intoa puhkuvia, onnistumisen kokemuksia ja itsevarmuutta saaneita opettajia. Jokainen heistä alkoi opettaa oppilailleen koodausta jo tänä keväänä. Kun innostus levisi useaan luokkaan samoihin aikoihin, ei ollut ihme, että koulussamme oli hyvää pöhinää!"

 

Haastattelusarjamme Tabletkoulun tiimiläisistä jatkuu, ja tällä kertaa esittelyssä on ainakin oppikirjailijoillemme tuttu henkilö, Sanna Sillankorva. Samaan tapaan kuin Tuukka aikaisemmin, myös hän pääsi vastaamaan muutamaan kysymykseen itsestään, omasta taustastaan ja tietenkin työstään.

Tabletkoulun kehitysjohtaja Miikka Salavuo toteutti kevättalvella 2016 kyselyn Tabletkoulun käyttäjille. Kyselyssä selvitettiin, miten sähköisen kokonaisuuden käyttö vaikuttaa oppimiseen, ja minkälaisia etuja sekä haasteita sähköinen kokonaisuus asettaa. Selkeä tulos oli, että opiskelijat aktivoituvat ja tekevät aiempaa enemmän töitä. Opettajat taas saavat paremman näkymän opiskelijoiden osaamisesta ja voivat ohjata heitä yksilöllisemmin.

Tämän kertainen Tabletkoulun blogin kirjoittaja työskentelee Savonlinnan lyseon lukion sekä Savonlinnan Taidelukion uskonnon, filosofian sekä elämänkatsomustiedon opettajana. Opetustyön ohella Virpi on toiminut aktiivisesti hankkeissa, joissa on pilotoitu tabletlaitteiden opiskelukäyttöä, ja hän on myös kouluttanut opettajia eri puolilla Suomea. Virpin halu löytää uusia mielekkäitä tapoja oppia ja opettaa sähköistyvässä ympäristössä on luonteenomaista Virpille, ja hän uskoo, että Tabletkoulu tarjoaa siihen erinomaiset mahdollisuudet. Virpin osaaminen ja kädenjälki näkyvät Tabletkoulun uskonnon kursseissa. 

Lue blogikirjoituksesta Virpin vinkit Tabletkoulun koeominaisuuden hyödyntämiseen.

Tässä blogikirjoituksessa Herttoniemen yhteiskoulun uskonnon ja psykologian lehtori, Kaija Laivuori, kertoo meille Tabletkoulun kokeilukokemuksistaan. Blogitekstistä käy ilmi, kuinka Kaija alunperin tutustui Tabletkouluun, kuinka hän otti Tabletkoulun sähköiset oppimateriaalit kokeilumielessä käyttöön opetuksessaan ja kuinka oppilaat ottivat kokeilun vastaan.

Kaija kertoo kokeilun vielä jatkuvan yhden jakson verran, mutta syksyn oppikirjavalinnat on kuitenkin helppo tehdä. "Olen se sama 50+ naisopettaja, jonka uteliaisuus ja halu hyödyntää digitalisaatiota on vain kasvanut, sillä Tabletkoulu uudistuu ja kehittyy notkeammin kuin printtikirja."