Edellisessä kirjoituksessa käsittelimme digitaalisessa muodossa olevien sisältöjen lukemiseen liittyvää tutkimustietoa ja kokemuksia. Ohessa tarjoamme vinkkejä lukukokemuksen parantamiseksi, jotta sisältöjen hyödyntäminen johtaisi parempaan oppimiseen.

Lukemisesta on oleellista tehdä aktiivista toimintaa. Pelkkä passiivinen tekstin läpi lukeminen ei välttämättä jätä pysyvää muistijälkeä, tai takaa asioiden ymmärtämistä. On kuitenkin keinoja, jotka helpottavat asioiden ymmärtämistä ja uuden opittavan asian liittämistä aiempiin käsityksiin. 

  • Lukiessa kannattaa alleviivata ja kommentoida esimerkiksi uusia käsitteitä tai tärkeäksi koettuja asioita. Kielissä vieraita sanoja voi alleviivata ja kirjoittaa niiden käännöksiä Tabletkoulun merkintätyökalulla. 
  • Lukemisen avuksi voi ottaa digitaalisen lukutikun, joka tuo näkyviin vain luettavat tekstirivit. 

          Lukutikulla voi korostaa luettavaa aluetta. Se auttaa keskittymään.

  • Tekstin kokoa voi vaihtaa tai zoomata ruudulla ja tuoda esiin pelkästään luettavan tekstin ilman videoita tai kuvia. Monessa selaimessa on ns. lukunäkymä, joka näyttää pelkän leipätekstin. Tällainen näkymä on myös Tabletkoulussa (löytyy kuuntelutyökalusta monista yläkoulun ja lukion materiaaleista. 
  • Tekstin voi tarvittaessa tallentaa pdf-muotoon haluamallaan tavalla (Tabletkoulun ominaisuus).
  • Oppimista voi tukea perinteisten muistiinpanovälineiden tai esim. miellekarttojen avulla. 
  • Opittavan sisällön yksilöinti ja eriyttäminen on helpompaa digiympäristöissä, ja se voi tukea merkittävästi oppimista: Tarjotaan sellaista materiaalia sellaisella esitystavalla, joka tukee kyseisen henkilön oppimista. Voit valita napin painalluksella esim. helpommin luettavan ja yksinkertaistetun tekstin tai syvemmälle menevää lisätietoa aiheesta.
  • Opiskelija voi tehdä jatkuvasti muistiinpanoja tekstin vieressä olevaan muistioon. Sinne voi halutessa kopioida tekstistä oleellisia osia ja rakentaa omaa tiivistelmää.
  • Tiedonhakua ja sen kriittistä analysointia voi harjoitella järjestelmällisesti. Tabletkoulussa on runsaasti tehtäviä, joiden avulla tiedon käsittelyä opitaan.
  • Lukukokemuksen voi helpommin jakaa kaverin kanssa: Sisällöistä voidaan keskustella sivun keskustelualueella, muistiinpanoja voi vaihdella ja tekstiä kommentoida yhdessä myös verkossa.

 

Miikka Salavuo

Johtava asiantuntija

Tabletkoulu Oy