Vertaistarkistus – tarpeellinen ja toimiva työkalu

Olemme koulussamme käyttäneet Tabletkoulun tuotteita, ja omassa opetuksessani olen käyttänyt 5.–6.-luokkalaisten kanssa matematiikan opetusmateriaalia. Ehdottomasti parasta tuotteessa on hienosti toteutettu vertaistarkistus. Oppilaat osaavat arvioida toistensa tuotoksia erittäin hyvin, kunhan olemme yhdessä käyneet kriteerit arvioinnista läpi. Samalla jokainen oppilas saa hienosti vertaispalautetta, sillä pisteiden lisäksi olen velvoittanut oppilaat kommentoimaan lyhyesti toisen oppilaan vastausta.

Vertaistarkistuksen toteutus on helppoa, sillä voin päättää, kuinka monta vertaistarkistusta kukin oppilas tekee. Käytän usein neljää oppilasta, jolloin vertaistarkistuksen luotettavuuskin paranee, kun useampi oppilas arvioi saman oppilaan vastausta. Vertaistarkistus on erittäin opettavainen kokemus myös arviointia tekevälle oppilaalle ja pakottaa hänet usein pohtimaan asiaa useammasta näkökulmasta – samalla tulee kerrattua käsiteltyä asiaa ja paneuduttua siihen toistamiseen.

Tabletkoulussa ohjelma arpoo vertaistarkistukseen menevät tehtävät. Oppilas ei edes tiedä, kenen vastausta hän arvioi. Tämäkin on tärkeää, jotta oppilas voi aidosti pyrkiä objektiiviseen arviointiin. Vertaistarkistus ei vaadi opettajalta ylimääräistä työtä, vaan päinvastoin se vapauttaa opettajan resurssit muuhun käyttöön, esimerkiksi jonkun heikomman oppilaan työn tukemiseen.

Jaakko Skantsi