Kun lähdimme kesällä suunnittelemaan yhteiskuntaopin kursseja, olimme kaikki uuden edessä. Meitä yhdisti aluksi pieni hämmennys tulevasta ja toisaalta yhteinen innostus kehittää uudenlaista pedagogiaa. Nyt kun kurssit ovat lähes valmiita, voimme todeta, että hauskaa on ollut. Olemme itse oppineet – usein kantapään kautta – paljon sekä pedagogiikasta että käytännöllisemmistä aiheista kuten laiton valokuva tai miten tehdä oma video?

Perinteinen pulma yhteiskuntaopin opetuksessa on ollut ajattelu: ”Yhteiskunta on tuolla jossain – luokan ulkopuolella, ehkä myös jossain oppikirjan ulkopuolella.” Miten siis pääsemme oppimaan yhteiskunnallisia asioita autenttisessa ympäristössä? Toki internet on ollut käytössä jo vuosia. Silti loistavien sähköisten materiaalien käyttö jää helposti kuriositeetiksi perinteisessä luokkaopetuksessa. Suurimmalla osalla opiskelijoista on silti jokin älyvempele mukana – Facebook, Youtube ja Instagram kilpailevat pahasti lainsäädäntökaavion kanssa oppijan mielenkiinnosta.

Me yhteiskuntaopin opettajat olemme siitä onnellisessa asemassa, että nettimateriaalia on yllin kyllin: tilastoja, puolueiden mainosvideoita, poliitikkojen blogeja, sanomalehtiartikkeleita, pörssikursseja ja räävittömiä keskustelupalstoja. Tässä piilee myös ansa. Miten saamme opiskelijat luovimaan tässä nettimaailman babyloniassa? Opettajan rooli onkin opettaa opiskelijoita navigoimaan itse kaiken informaation keskellä. Ja tuleehan ne sähköiset YO-kirjoituksetkin vuonna….

Avain oppimiseen yhteiskuntaopin kursseilla on lukuisat harjoitukset, joissa opiskelijat lukevat, vertailevat ja analysoivat ja tuottavat yhteiskunnallisia tekstejä, tilastoja, mainoksia ja videoita. Linkkejä on runsaasti ja voihan olla, että opiskelija päätyy lähettämään viestin kansanedustajalle opiskellessaan eduskuntaa. Tai opiskelija jämähtääkin Suomi24 –keskustelupalstalle väittelemään maahanmuuttopolitiikasta. Jos näin käy, olemme saaneet lampun syttymään.

Tabletkoulun kurssi toimii myös e-portfoliona. Opiskelijan harjoitustyöt, muistiinpanot, opettajan palautteet ja oppimateriaalit kulkevat yhdessä paketissa ykköseltä abikevääseen.

Ja koska yhteiskunnassa tapahtuu koko ajan, on Tabletkoulun kurssi helpompi pitää ajan tasalla kuin perinteinen oppikirja. Monet yhteiskunnalliset muutokset tapahtuvat yllättäen – eurokriisi, Nokian myynti amerikkalaisille tai ministerin ero skandaalin vuoksi. Usein muutos tapahtuu myös juuri kun oppikirjakirjailija on viimeistellyt tekstinsä painokuntoon – ja seuraava päivitys on vuoden päästä. Ajankohtaisilla materiaaleilla on helpompi motivoida oppimaan.

Pedagogisesti palkitsevaa on myös kurssien linkitys toisiinsa. YH1 ja YH2 – politiikka ja talous. On huikeaa, että edellinen tai seuraava kurssi on vain yhden linkin päässä. Ja yhteiskunta on tietenkin kaikkialla: uskonto, historia psykologia, maantiede – ja vaikka vierailla kielilliä. Lokakuun blogissaan Tabletkoulun loistavat ruotsinkielen opettajat pohtivat pakkoruotsia ja tablettia. Ja yhteiskuntaopin opettajan näkulma tuohon oli : ” Toihan on hyvää materiaalia – Pitäisiköhän tehdä linkki?”

 

Pekka NiemiSami Mäki ja Mikko Hakala

Kirjoittajat ovat lukion yhteiskuntaopin opettajia ja Tabletkoulun kirjailijoita.

ps. Tabletkoulun kurssit toimivat tietenkin yhtä lailla myös perinteisillä tietokoneilla ja vaikkapa älypuhelimilla.